Huur een incassobureau in als laatste perspectief
Ondanks dat er diverse diplomatieke manieren zijn om het incassoproces nog even in de kast te laten, wordt het uitblijven van betalen een steeds meer uitzichtloze situatie. Je wilt het als ondernemer op een klantvriendelijke manier oplossen, maar meestal is het beter om een professional in te huren.
Je hebt nu eenmaal een bedrijf te runnen en achterstallige betalingen kunnen je financiële middelen, tijd en geduld uitputten. Een incassobureau inschakelen is dan ook vaak de laatste strohalm. Maar welk betrouwbaar incassobureau moet je mee in zee gaan? Niet elk incassobureau is gelijk en niet elke is geschikt voor jouw onderneming.
Wanneer moet je drastische stappen ondernemen?
Als het om incasso gaat, willen beide partijen niet in een vervelende situatie terechtkomen. Helaas worden veel bedrijven en leveranciers dagelijks geconfronteerd met het vooruitzicht van incasso. Dit kan gaan over een onbetaalde rekening van € 100,- voor verkochte goederen of geleverde diensten, maar ook over duizenden Euro’s. Er zal een moment zijn dat je met een klant te maken krijgt die geld verschuldigd blijft.
Hier komt het inhuren van een betrouwbaar incassobureau goed van pas, waaraan je de financiële strubbeling uit handen kunt geven. Een goed incassobureau werkt op basis van ‘no cure no pay’, wat inhoud dat je verzekerd bent van een bedrijf dat zich volledig zal inzetten om resultaat te boeken.
Laat het niet op zijn beloop, maar grijp op tijd in.
Wanneer je een factuur verzonden hebt met een betalingstermijn van twee weken en je zit na drie maanden nog op de betaling te wachten, dan heb je veel te lang gewacht. Zes weken is al veel te laat. Het innen van betalingen voor goederen of verleende diensten is niet altijd een eenvoudig proces. Het is tijd voor actie, want hoe langer de schuld duurt, hoe lastiger het wordt om je geld te innen. Bestaat de vordering uit een aanzienlijk bedrag van € 25.000,- of hoger moet je hoe dan ook een advocaat via een incassobureau inschakelen.
Je debiteur weigert nog steeds te betalen
Soms is zelf stappen ondernemen onbegonnen werk. De eerste stap die je probeert is de persoon te bellen die je geld verschuldigd is. Dit is wel één van lastige aspecten van het zaken doen. Maar helaas zul je de klant moeten bellen en te vragen om die late factuur te betalen. Je hebt je aan alle protocollen gehouden en bent geen stap verder gekomen.
De klant zal ook alles in de strijd gooien en zijn ‘welgemeend’ excuus aanbieden, waarna de hoorn op de haak gaat zonder een cent van betaling. Op dit punt moet je een incassobureau inschakelen en hoe eerder je dat doet, hoe groter de kans is op succes. Houdt wel rekening dat als een op ‘no cure no pay’ gebaseerd incassobureau geen gewenst resultaat oplevert je vooralsnog gerechtelijk stappen zult moeten ondernemen.