4 tips voor het oprichten van een eenmanszaak
Voor veel beginnende ondernemers is het uitkiezen van de juiste rechtsvorm voor hun bedrijf toch een puntje. Want welke vorm kiest u eigenlijk? Wordt het een eenmanszaak of toch al direct een BV? De eenmanszaak omzetten is een vrij eenvoudige handeling die om weinig bureaucratie of administratie vraagt. Een afspraak bij de Kamer van Koophandel (KvK) en het betalen van vijftig euro is al voldoende. Bent u er dan al? Nee, nog niet. Er zijn nog een aantal belangrijke punten om rekening mee te houden. Wij zetten er vier voor u op een rij.
1. Alles valt of staat met een goed bedrijfsplan
Misschien een open deur, maar door vanaf het begin af aan al een strak goed doordacht bedrijfsplan te hebben, helpt u uw bedrijf aanzienlijk. Niet alleen vormt het een rode draad door de gehele bedrijfsvorming, het is altijd een goed onderbouwde basis. Uiteraard kunt u deze basis met klanten, cliënten, gasten of partners delen. Groeit uw bedrijf? Vergeet dan niet om het plan te herzien en mee te laten groeien.
2. Personeel? Jazeker!
De naam ‘eenmanszaak’ kan wellicht voor wat verwarring zorgen, maar het is toch echt mogelijk om als eenmanszaak personeel aan te nemen. De naam eenmanszaak slaat namelijk op de rechtsvorm en niet op het aantal personen dat er werkt. Als eenmanszaak bent u als ondernemer echter wel persoonlijk aansprakelijk als het gaat om schulden of faillissement.
3. Werk aan bekendheid
Al direct zou het werken aan de bekendheid van uw bedrijf, merk of product een speerpunt moeten zijn. Het is lastig om bijvoorbeeld een nieuw product op de markt te brengen zonder dat u daar ruchtbaarheid aan geeft. Denk dus ook goed na over het inzetten van reclame of marketing. Tegenwoordig kan dit al gemakkelijk (en gratis) via social media. Doe er u voordeel mee!
4. Maak werk van de administratie
Zorg dat uw administratie eigenlijk al vanaf het begin van uw bedrijf op orde is. Houd alles netjes bij in overzichtelijke bestanden of ordners. Liever de volledige focus op uw onderneming? Geef uw boekhouding en verdere administratie dan uit handen aan een boekhouder of accountant. Hierdoor verlaagt u uw stress en zorgen en weet u zeker dat uw bedrijfsadministratie in goede handen is.
Tot slot: samenwerken is key
Wilt u graag hulp bij het opstellen van jaarrekeningen of het uitvoeren van de verdere boekhouding? Dan is het sowieso slim om, zoals we hierboven al zeiden, met een professional samen te werken. Toch kan zo’n professional nog veel meer bieden dan alleen een uitbesteding van uw werkzaamheden. Een goede fiscaal, juridisch of administratief adviseur denkt ook nog eens graag mee met u en uw bedrijf. Niet zelden zijn het goede sparringspartners om over zaken na te denken of om de koers van uw bedrijf eens bij te stellen.